خطر مصرف کیفیت پایین کنسروها
نوشته شده توسط : علی سجادی

غذا کنسروي چيست؟


غذاهاي کنسروي اغلب به عنوان گزينه هايي کمتر مغذي نسبت به غذاهاي تازه يا منجمد در نظر گرفته مي شوند. برخي افراد نيز مدعي‌اند که غذاهاي کنسروي حاوي مواد مضر هستند و بايد از آنها پرهيز کرد. برخي ديگر معتقدند که غذاهاي کنسروي مي توانند بخشي از يک رژيم غذايي سالم در نظر گرفته شوند کنسرو کردن روشي براي حفظ مواد غذايي براي بازه هاي زماني طولاني‌تر از طريق بسته بندي آنها در ظروف محفوظ از هواست توليد کنسرو براي نخستين بار در اواخر قرن هجدهم با هدف تامين پايدار يک منبع غذايي براي سربازان و ملوانان حاضر در جنگ آغاز شد فرآيند کنسرو کردن مي تواند با توجه به محصول مورد استفاده اندکي متفاوت باشد،غذاهاي کنسروي اغلب به عنوان گزينه هايي کمتر مغذي نسبت به غذاهاي تازه يا منجمد در نظر گرفته مي شوند. برخي افراد نيز مدعي‌اند که غذاهاي کنسروي حاوي مواد مضر هستند و بايد از آنها پرهيز کرد. برخي ديگر معتقدند که غذاهاي کنسروي مي توانند بخشي از يک رژيم غذايي سالم در نظر گرفته شوند.

بورس برند مرجع ثبت برند و فروش برند هاي آماده

کساني که قصد فعاليت در حوزه ي غذاهاي کنسروي را دارند بايد براي بيزينس خود يک برند ثبت کنند و اگر زمان و شرايط ثبت برند را ندارند ميتوانند از وبسايت بورس برند ، برند آماده پروتئني و کنسروي خريداري کنند

 

 اما سه مرحله اصلي آن شامل موارد زير مي شوند


پردازش

ماده غذايي پوست گرفته شده، برش خورده، خرد شده، سوراخ شده، يا پخته مي شود


مهروموم کردن

غذاهاي پردازش شده در قوطي ها مهر و موم مي شوند


گرمادهي

قوطي ها براي از بين بردن باکتري ها و پيشگيري از فساد گرما داده مي شوند


اين روند به غذا اجازه مي دهد تا در قفسه فروشگاه ها براي مدت طولاني قابل نگهداري باشد و طي يک تا پنج سال مصرف آن بي خطر باشد از جمله غذاهاي کنسروي رايج مي توان به ميوه ها، سبزيجات، لوبياها، سوپ ها، گوشت ها و غذاي دريايي اشاره کرد

به دلايل زير از خوردن غذاهاي کنسروي خودداري کنيد

Bisphenol يا  BPA

به گزارش نيوزويک، اين ماده سمي در غذاى کنسرو شده موجود است. کنسرو حاوي پوشش پلاستيک در قسمت داخل است. اين پوشش پلاستيکي حاوي BPA ،غذا را در خود تازه نگه مي دارد، اما به قيمت تهديد سلامتي شما! اين ماده ناراحتي هايي مانند اختلالات عصبي، اختلالات توليد مثل، ديابت نوع 2 و خطر بروزسرطان ، چاقي مفرط و…را به وجود مي آورد. اين ماده در اقلامي مانند گوجه فرنگي افزايش مي يابد و باعث افزايش اسيديته در محصول و سمي شدن بيشتر آن مي شود


ارتباط مستقيم بين مصرف گوشت فرآوري شده و بروز سرطان

طبق مطالعه صندوق جهاني، بين مصرف گوشت کنسرو فرآوري شده و بروز سرطان ارتباط مستقيمي وجود دارد


ماده نگه‌دارنده

غذاهاي کنسرو شده حاوي مواد نگه دارنده مختلفي است. يکي از اين مواد حشره کش است که بسيار براي سلامتي مضر است


مواد رنگي

يکي از مسموم کننده ترين عناصري که در برخي مواد غذايي بسته بندي شده به کار مي رود مواد رنگي آن هم به ميزان فراوان است تا شکل و شمايل و رنگ غذا براي مصرف کننده جذاب شود. اين مواد مي توانند به داخل خون انسان نفوذ کرده و انواع امراض خوني از جمله مسموميت خوني ايجاد کنند


نمک

نمک مانع فاسد شدن مواد غذايي مي شود و به همين دليل به ميزان زيادي به کنسرو ها افزوده مي شود. نمک در صورت مصرف سلامتي افراد به ويژه کودکان و افراد مسن را تهديد مي کند 


مسموميت با آلومينيم

آيا مي دانستيد بسته بندي هاي مواد با آلومينيم آلوده است؟ متاسفانه، به علت سبک و مقرون به صرفه بودن آنها، براي بسته بندي شدن محصولات ذکر شده از آن استفاده مي شود. تراکم بالاي آلومينيم در بدن باعث بروز بيماري از قبيل آلزايمر مي شود


کيفيت پايين غذا

محصولاتي که کيفيت بالايي ندارد کنسروي مي شود زيرا پس از مدت طولاني نيز مي توان آن را مصرف کرد. اگر مايل به مصرف مواد غذايي تازه با کيفيت بالا هستيد از مصرف کنسرو ها خودداري کنيد


علايم و نشانه هاي بيماري

علايم مسموميت غذايي اغلب 2 تا 6 ساعت بعد از مصرف غذاي آلوده ظاهر مي شود. اغلب غذاهاي آلوده علايم معده روده اي ايجاد مي کند از جمله حالت تهوع، استفراغ، درد معده يا اسهال. برخي علايم مي تواند تاثير سيستماتيک مانند تب، لرز، سردرد و ضعف شديد ايجاد کند. حالت تهوع و اسهال شديد مي تواند به کم آبي بدن منجر شود به ويژه در کودکان، بزرگسالان و افرادي که بيماري هاي خاص دارند


کاهش خطر مصرف

در صورت کپک زدن غذا يا داشتن ظاهر و بوي نامطبوع، غذا را دور بيندازيد. قبل از باز کردن قوطي، دست ها و در بازکن را با آب گرم و مايع شست وشو بشوييد. با قاشق دهاني يا قاشقي که قبلا استفاده شده، مواد داخل قوطي را خالي نکنيد. هرگز مستقيما از قوطي غذا نخوريد مگر اين که قصد داشته باشيد تمام آن را بخوريد. باقي مانده کنسرو باز شده را در يک ظرف دردار قرار دهيد و در يخچال نگه داريد

کنسرو کردن تا چه اندازه بر سطوح مواد مغذي تاثيرگذار است؟
همان گونه که پيشتر نيز اشاره شد، غذاهاي کنسروي اغلب به عنوان محصولاتي با محتواي مواد مغذي کمتر نسبت به غذاهاي تازه يا منجمد در نظر گرفته مي شوند، اما برخي پژوهش ها نشان داده اند که اين شرايط همواره درست نيست.

در واقع، کنسرو کردن مي تواند به حفظ بيشتر مواد مغذي يک غذا کمک کند.

پروتئين، کربوهيدرات ها و چربي معمولا تحت تاثير اين روند قرار نمي گيرند. بيشتر مواد معدني و ويتامين هاي محلول در چربي، مانند ويتامين هاي A، D، E و K نيز حفظ مي شوند.

به همين ترتيب، برخي مطالعات نشان داده اند که غذاهايي با محتواي زياد مواد مغذي خاص پس از کنسرو شدن نيز همچنان سطوح بالاي اين مواد مغذي را حفظ مي کنند.

با اين وجود، از آنجايي که کنسرو کردن معمولا شامل گرمادهي زياد مي شود، ويتامين هاي محلول در آب، مانند ويتامين ها C و B مي توانند آسيب ببينند.

اين ويتامين ها به طور کلي به گرما و هوا حساس هستند، از اين رو، طي روش هاي عادي پردازش، پخت و ذخيره سازي خانگي مي توانند از بين بروند.

اما در شرايطي که فرآيند کنسرو کردن ممکن است به برخي ويتامين ها آسيب برساند، مقادير ترکيبات سالم ديگر ممکن است افزايش يابند.

به عنوان مثال، زماني که به گوجه فرنگي و ذرت گرما داده مي شود، آنتي اکسيدان هاي بيشتري آزاد مي کنند و توليد کنسرو از اين قبيل مواد غذايي منبع بهتري از آنتي اکسيدان ها را ايجاد مي کند.

جدا از تغييرات در سطوح مواد مغذي، غذاهاي کنسروي مي توانند منابع خوبي براي ويتامين ها و مواد معدني مهم باشند.


غذاهاي کنسروي مقرون به صرفه بوده، استفاده از آنها راحت و به راحتي فاسد نمي شوند
غذاهاي کنسروي گزينه هايي راحت براي استفاده هستند و مي توانند تراکم مواد مغذي بيشتري به رژيم غذايي شما اضافه کنند.

امکان دسترسي به غذاهاي سالم و با کيفيت در بسياري از مناطق جهان وجود ندارد و با استفاده از غذاهاي کنسروي مي توان از دسترسي مردم به طيف گسترده اي از غذاها در طول سال اطمينان حاصل کرد.

امروزه، تقريبا هر نوع ماده غذايي را مي توان در قوطي هاي کنسرو يافت.

همچنين، از آنجايي که غذاهاي کنسروي مي توانند به صورت ايمن براي چند سال دخيره شوند و اغلب به زمان آماده سازي کوتاهي نياز دارند، گزينه هايي بسيار راحت براي استفاده هستند.

افزون بر اين، غذاهاي کنسروي معمولا کم هزينه‌تر از محصولات غذايي تازه هستند.


غذاهاي کنسروي ممکن است حاوي BPA باشند
بيسفنول-اي (BPA) يک ماده شيميايي است که اغلب در بسته بندي غذايي، از جمله قوطي هاي کنسرو استفاده مي شود.

مطالعات نشان داده اند که BPA مي تواند از پوشش داخلي قوطي کنسرو وارد غذاي موجود در آن شود.

يک مطالعه که به تجزيه و تحليل 78 غذاي کنسروي پرداخت موفق به کشف BPA در بيش از 90 درصد آنها شد. همچنين، اين پژوهش نشان داد که مصرف غذاي کنسروي دليل اصلي مواجهه با BPA است.

در مطالعه اي ديگر، شرکت کنندگاني که به مدت پنج روز و روزانه يک وعده سوپ کنسروي مصرف کرده بودند، افزايش بيش از 1,000 درصدي سطوح BPA در ادرار خود را تجربه کردند.

اگرچه نتايج يکدست نيستند، برخي مطالعات با حضور سوژه هاي انساني مواجهه با BPA را با مشکلات سلامت، مانند بيماري قلبي، ديابت نوع 2، و اختلال عملکرد جنسي مردانه مرتبط دانسته اند.

پس اگر در تلاش براي به حداقل رساندن تماس با BPA هستيد، مصرف زياد غذاهاي کنسروي ايده خوبي نيست.

غذاهاي کنسروي ممکن است حاوي باکتري هاي کشنده باشند
اگرچه نادر است، غذاهاي کنسروي که به درستي پردازش نشده اند ممکن است حاوي باکتري خطرناکي به نام کلستريديوم بوتولينوم (Clostridium Botulinum) باشند.

مصرف غذاي آلوده به اين باکتري مي تواند موجب بوتوليسم شود که يک بيماري جدي است و در صورت عدم درمان مي تواند به فلج و مرگ منجر شود.  

بيشتر موارد بوتوليسم از غذاهايي که روند توليد کنسرو را به درستي پشت سر نگذاشته اند - بيشتر موارد خانگي - ناشي مي شوند. بوتوليسم ناشي از محصولات کنسروي تجاري نادر است.

هرگز غذاي موجود در قوطي هاي کنسرو باد کرده، فرو رفته، ترک خورده يا نشت کرده را مصرف نکنيد.

برخي غذاهاي کنسروي حاوي نمک، شکر، يا مواد نگهدارنده افزوده هستند
گاهي اوقات طي فرآيند کنسرو کردن، نمک، شکر، و مواد نگهدارنده به محصول کنسروي اضافه مي شوند.

برخي غذاهاي کنسروي مي توانند حاوي نمک زياد باشند. اگرچه اين شرايط براي بيشتر افراد خطر سلامت جدي ايجاد نمي کند، اما براي برخي ديگر، مانند آنهايي که به فشار خون بالا مبتلا هستند، مساله‌ساز خواهد بود.

همچنين، غذاهاي کنسروي ممکن است حاوي شکر افزوده باشند که مي تواند آثار مضري داشته باشد. شکر بيش از حد با افزايش خطر بسياري از بيماري ها، مانند ديابت نوع 2، چاقي، و بيماري قلبي مرتبط است.

انواع ديگري از مواد افزودني شيميايي يا طبيعي نيز ممکن است به غذاهاي کنسروي اضافه شوند.

چگونه انتخاب هايي درست داشته باشيم؟  
مانند ساير غذاها، پيش از خريد غذاي کنسروي، فهرست مواد تشکيل دهنده آن را مطالعه کنيد.

اگر مصرف نمک يک نگراني سلامت براي شما محسوب مي شود، انواع کم سديم يا فاقد نمک افزوده را انتخاب کنيد.

براي پرهيز از شکر اضافه، ميوه هايي که در آب يا عصاره کنسرو شده اند را به جاي نمونه هاي حاوي شربت انتخاب کنيد.

تخليه و شستشوي مواد غذايي مي تواند به کاهش ميزان نمک و شکر آنها کمک کند.

برخي از غذاهاي کنسروي فاقد مواد افزودني هستند، اما تنها روش براي آگاهي از اين نکته خواندن فهرست مواد تشکيل دهنده است.

سخن پاياني:


غذاهاي کنسروي در صورت عدم دسترسي به غذاهاي تازه مي توانند گزينه هايي مغذي براي مصرف باشند.

غذاهاي کنسوري مواد مغذي ضروري را تامين کرده و استفاده از آنها نيز بسيار راحت است.

همچنين، بايد به اين نکته توجه داشت که غذاهاي کنسروي مي توانند حاوي BPA باشند که استفاده زياد و طولاني مدت از اين غذاها ممکن است موجب برخي مشکلات سلامت شود.

غذاهاي کنسروي مي توانند بخشي از يک رژيم غذايي سالم باشند، اما پيش از خريد بايد فهرست مواد تشکيل دهنده را به دقت مطالعه کرده و انتخاب هايي آگاهانه داشته باشيد.





:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: